Vinh - Tinh Gia - Ninh Binh

21 maart 2014 - Ninh Binh, Vietnam

19-3 afstand 105 kilometer - totaal 2170 kilometer

Vandaag een vrij saaie rit, het landschap ging nog wel maar van de dik honderd kilometer was toch een 80 kilometer werkzaamheden. Onze hoop dat het, na de voltooide weg gisteren, nu gebeurd zou zijn bleek niet te kloppen. Het was goed fietsweer, bewolkt en niet te warm. Onderweg wederom in het bergachtige gedeelte bedrijven die brokken steen uit de bergen in kleine stukjes maken en ditmaal zagen wij treinwagons vol met die kleine steentjes staan. Tevens mais en rijst onderweg gezien. Probleem vandaag was dat door de vele wegwerkzaamheden er totaal geen markeerstenen met plaatsnamen langs de kant van de weg stonden. Wij wisten dat het een 100 kilometer was naar onze volgende stopplaats was en maar gebruikt gemaakt van ons eigen fietscomputertje om een idee te hebben of wij in Tinh Gia waren of een ander dorp. In tegenstelling tot Nederland heeft hier niet ieder dorp of stad een naamaanduiding bij het begin.

20-3 Tinh Gia - Ninh Binh
Vandaag 105 kilometer gefietst en totaal 2275 kilometer
's Nachts had het gemiezerd en toen wij vertrokken miezerde het nog steeds. De weg was daardoor zeer smerig met modder. Vanuit het hotel hadden wij al gezien dat al het verkeer vast stond en dat bleek een kilometer of 5 in de richting die wij gingen pas afgelopen te zijn. Op onze fietsen konden wij net als de vele kleine motortjes tussen de auto's door manouvreren, soms met moeite en aan de andere kant van de weg maar het ging wel. Na 5 kilometer fietsen had Rineke de primeur en kreeg een lekke voorband, de eerste lekke band van ons beiden na 2175 kilometer en precies op een plaats waar geen ruimte was om te vervangen. Dat werd dus een stukje lopen tot er een plaats naast de weg was waar dat wel mogelijk was. Daarna weer verder op weg naar Ninh Binh via een zeer slechte weg met veel natte modder er op. Onze fietsen en wijzelf zagen er dan ook niet uit. Bij een restaurant gestopt en daar mochten wij eerst onze benen en schoenen onder de douche schoonmaken voordat wij naar binnen gingen om van een lekkere lunch te genieten. In Ninh Binh aan gekomen eerst maar op zoek naar een hotel wat vrij snel was gevonden. Ook hier mochten wij onze benen en schoenen afspoelen in de spoelkeuken van het restaurant. Daarna begon het onderhandelen om een kamer. Ze hadden de kamerprijzen keurig op een bordje op de balie staan maar omdat de jongen achter de balie geen woord Engels verstond en sprak kregen wij een telefoon met iemand aan de lijn die Engels sprak. Al met al kwam het er op neer dat de kamers steeds duurder werden en op onze vingerwijzing op het bordje met prijzen werd niet gereageerd maar weer gebeld met de Engels prekend persoon waarbij de kamers weer duurder werden. Alles prima maar wij zijn met schone benen en schoenen maar weer op de fiets gestapt en naar het volgende hotel gereden wat wij al hadden gezien. Daar was alles prima, fietsen in de garage en een mooie kamer met cityview aan de rivier.

Wat momenteel tegen zit is het weer, Het was hier vandaag 21-3 om een uur of twaalf maar 17 graden en bewolkt. Wij hebben besloten om nog t/m zondag hier te blijven en dan, als het weer het toe laat, de laatste 100 kilometer naar Hanoi te fietsen. Het plan was om vanaf de stad waar wij nu zijn nog naar Halong Bay te fietsen en vandaar naar Hanoi. Maar gezien het regenachtige weer, ook de vooruitzichten voor volgende week zijn zo, om Halong Bay maar over te slaan omdat je daar gewoon helder weer moet hebben. Dat blijft dus op ons verlanglijstje staan.

1. Ans:
    21 maart 2014
    He luitjes, je bent er al bijna!! Wat jammer van het weer en daarmee Halong Bay, maar Hanoi is ook echt leuk.
    Fijn weekend. ( smog is hier niet te harden.......)
  2. Pieter Katje:
    21 maart 2014
    Ans, Ik heb op Thaivisa gelezen dat het erg slecht is in Chiangmai momenteel. Hier regen en motregen zodat Halong Bay niet zo interessant is bij erg weinig zicht. Voorspellingen zijn ook niet gunstig en dan maar een andere weg nemen en dat is dan nog 1 ritje naar Hanoi.
    Groetjes van ons beiden.
  3. Charlotte:
    23 maart 2014
    Hi wat jammer van het weer, misschien kunnen jullie wat regen richting Chiang Mai sturen? Mooie foto's en geniet van jullie verslagen. Wij zitten lekker nog in Hua Hin en de lucht is hier heel fijn, dus voor ons ook volop genieten. Fijne laatste 100 kilometers. Groetjes voor jullie beiden