Vientiane - Thabok - Paksan - Vieng Kham - Thakek

8 maart 2014 - Thabok, Laos

Vandaag 100 kilometer gefietst en het totaal komt daar mee op 1040 kilometer. Wij hadden goed op de kaart gekeken hoe de stad uit te fietsen en op de goede weg terecht te komen. Probleem is dat in Vientiane zelf nergens een bord staat met aanduidingen waar de wegen naar toe gaan. Wij hebben geen gps en dus de kaart bestuderen. Het bleek niet al te moeilijk te zijn en na een 20 kilometer zijn wij op de doorgaande weg naar het zuiden gekomen. De weg op zich is niet al te druk en is goed te fietsen. Wat ons wel is op gevallen is dat de automobilisten hier over het algemeen beheerster rijden dan in Thailand, laten we maar hopen dat dat zo blijft. De natuur was wel dor door de droogte maar veel minder zwart gebrand dan wij in Thailand hebben gezien onderweg.
Na Vientiane is er nog wat industrie langs de weg maar al snel is dat ook gebeurd en zijn er kilometers landbouwgrond afgewisseld met hier en daar een klein dorpje. Thabok is ook niet groot maar er zijn toch nog een paar restaurantjes en een klein supermarktje en niet te vergeten een redelijk guesthouse waar wij een kamer hebben gehuurd.

6-3 Thabok - Paksan
Vandaag een korter ritje van 60 kilometer en totaal dus precies 1100 kilometer gefietst.

Dezelfde weg weer gevolgd, langs de Mekong, en vandaag enkele keren de rivier kunnen zien. Er is 1 doorgaande weg naar het zuiden die wel de loop van de rivier grotendeels volgt maar niet precies langs de Mekong loopt. Onderweg weer vele dorre stukken landbouwgrond gezien en hier en daar toch ook een mooi groen rijstveld. Er stonden ook veel stalletjes met gedroogde en gerookte vis langs de kant van de weg. Hier en daar lag vis te drogen in de zon en enkele rookhokken stonden in de buurt an de visstalletjes. Ook nu weer enthousiaste kinderen onderweg die ons luidkeels en soms springend sabaidee, goedendag, toe wensten. Onderweg verschillende keren door bussen ingehaald die een lading vracht op het dak hadden tot motoren aan toe. Er stond een kleintje met pech langs de kant van de weg waar wij een mooie foto van konden maken. Bij aankomst in Paksan eerst maar eens het stadje wat verkend omdat wij eigenlijk te vroeg waren om in te checken in een hotel en wij eerst even koffie wilden drinken en lunchen. Na koffie te hebben gedronken richting markt gefietst en omderweg een bordje gezien met in het Laotiaans schrift, bijna gelijk aan Thais, hotel recht af. Dit weggetje even in gereden om te zien hoe het hotel er uit ziet. Zag er redelijk uit en de ligging was erg rustig. Kames zat vrij en prijs prima zodat wij hier de nacht door brengen. Er is echter wel een maar, ze hebben hier net als gisteren geen internet en dus duurt het wat langer voor wij dit kunnen plaatsen.

7-3 Paksan - Vieng Kham

Onze rit vandaag naar Vieng Kham was 96 kilometer en dat brengt het totaal op 1196 kilometer
Verder gefietst op wegnr. 13 en onderweg werden in de stalletjes komkommers, maiskolven, pompoenen en meloenen aangeboden. Uiteraard weer loslopende koeien, geiten en waterbuffels. Verder veel dor land en bij de rivier werd op een enkel stuk groente en fruit gekweekt waabij ze water uit de Mekong gebruiken om water te geven.Het gebied in de omgeving van Pakading waar wij doorheen fietsten was erg mooi. Bergen en een rivier, waar gevist werd en kinderen in het water aan het spelen waren, en opvallend mooi groen. Onze eindbestemming voor vandaag was Vieng Kham om reden dat het daar vandaan ook een honderd kilometer fietsen is naar Thakek onze eindbestemming morgen. Er is hier in Vieng Kham niet veel te beleven en wij waren al blij dat wij een restaurantje vonden waar ze gebakken rijst konden maken. Verder is dit een erg stoffig gebied. De doorgaande weg is geasfalteert en de strook tussen de huizen en winkels is net als alle zijstraten voorzien van een dikke laag rood stof.

8-3 Vieng Kham - Thakek
Vandaag onze weg vervolgd en na 114 kilometer waren wij bij een guesthouse in Thakek aan de Mekong tegen over Nakhon Phanom wat aan de Thaise kant ligt. Dit brengt onze totaalstand op 1310 kilometer. De weg was vandaag voorzien van vele heuvels en enkele dorpjes onderweg. Veel rubberplantages langs de weg en verder eigenlijk alleen maar natuur en dor bouwland. Wat ons al eerder was opgevallen is dat er hier veel Freightliners vrachtwagens rijden, die je in Thailand bijna niet ziet op de weg.
Nu in Thakek weer in de bewoonde wereld en wij hopen dat er ergens een koffieshop of restaurant is waar ze wifi hebben zodat wij eindelijk weer eens wat van ons kunnen laten horen. Het gebied waar wij de laatste dagen doorheen zijn gefietst is zo dun bevolkt dat men daar geen wifi aan kan bieden in de hotels. Het plan is om hier een extra dagje te blijvem om de stad eens te verkennen.

1. Alida en jelle:
    10 maart 2014
    Ha die Piet & Rineke - jullie zijn alweer een aantal weken aan't fietsen ! Te lang niet op jullie website gegeken ...
    Zo te zien en te lezen maken jullie weer een mooie reis , geniet ervan !