Dag 25 - Dag 26 - Dag 27

27 augustus 2013

Klong Thom - Phra Saeng 109 km. totaal 1973 kilometer.

Vandaag eerst richting Krabi gefietst en een 20 kilometer voor de stad afgeslagen richting Surat Thani. Krabi stad en Ao Nang zijn wij niet naar toe gefietst omdat wij daar enige jaren geleden enkele weken met vakantie zijn geweest en het ons leuker leek om een weg te volgen die bij ons onbekend is. Op de kaart hadden wij gezien dat er een kleinere weg naar het noorden is en die hebben wij gekozen. De weg was heuvelig met dit maal enkele rubberplantages maar meer palmolie plantages compleet met enkele verwerkingsfabrieken aan dezelfde weg. Na 50 kilometer te hebben gefietst kwamen wij in Khaophanom een mooie koffieshop tegen waar wij een heerlijke cappucino hebben gedronken. De weg verder vervolgd om uiteindelijk in Chai Buri te komen waar wij gelunched hebben en tevens even het weer konden aanschouwen. Dikke donkere wolken waren zichtbaar in de richting die wij uit moesten. Na de lunch bleek het er toch wat beter uit te zien en werd de lucht ook weer wat lichter. Een paar kilometer verder konden wij aan de plassen en een natte weg wel zien dat het daar kort er voor behoorlijk had geplenst. Het was nu nog maar een dikke 20 kilomeger naar Phra Saeng en daar eerst maar eens op ons gemakkie door de stad gefietst om een kamer voor de komende nacht te vinden. Een kamer gevonden zonder internet dus dan maar gokken op morgen of het in Surat Thani lukt om dit bericht te plaatsen.

Phra Saeng - Surat Thani 89 km. totaal 2062 kilometer.

Vandaag was de rit hoofdzakelijk vlak een paar heuveltjes en dat was alles, voor de wind en het laatste stukje naar Surat Thani licht aflopend naar zee. Volgens de mensen waarmee wij hadden gesproken in Phra Saeng was het ongeveer een 80 kilometer en na het bekijken van de kaart klopte dat wel. Vol goede em frisse moed vertrokken en na een 20 kilometer moesten wij een andere weg op waar kort na de afslag een bord stond waarop keurig vermeld stond dat Surat Thani nog 82 kilometer was. Dat viel wat tegen. Op een gegeven moment moesten wij volgens de bebording afslaan om in Suran Thani te komen en daar stond na een kilometer een bord met nog 28 kilometer naar de stad en dat kwam wel redelijk met de vooraf geplamde afstand overeen. In de stad aangekomen was daar net watvan te voren een bui gevallen en dus een natte weg. Zelf hebben wij de bui wel zien hangen maar geen regen gehad wij waren wederom gelukkig. Wij zijn maar rechdoor de stad in gefietst en kwamen bij toeval langs het hotel waar wij enkele jaren geleden met Jelle en Alida heben overnacht. Iets door gereden omdat wij eerst even wilden lunchen. Na de lunch weer op de fiets gestapt bleek dat er na een honderd meter een hotel met parkeergelegenheid voor de fietsen op eigen overdekt terrein is. Hotel is midden in het centrum en vlak bij de haven. Jammer genoeg hebben ze hier geen werkend internet en dus weer geen mogelijkheid om dit te posten.

Surat Thani - Lamae 107 km. totaal 2169 kilometer

Vanmorgen begonnen om langs de derde zeekust te fietsen. Na de Zuid Chinese zee, de Andaman zee dan nu langs de Golf van Thailand. Vanaf Surat Thani hebben wij een weg gekozen die parralel aan de grote weg nr. 41 loopt maar dichter bij de zee en een stuk rustiger. Onderweg begon het met kokosnoten plantages die werden gevolgd door garnalenkwekerijen en weer later door palmolie plantages. Op 1 plaats was een groot stuk land beplant met olijfbomen. Het plan was om na de lunch maar eens te bekijken waar wij deze dag zouden stoppen met fietsen om op zoek te gaan naar een hotel, guesthouse of resort. In Lamae aangekomen eerst maar eens richting het treinstation gefietst. Voor dat wij daar waren een stop gemaakt bij een supermarktje om wat koud drinken te kopen en wij konden dan gelijk even vragen of de mevrouw die ons hielp een hotel of zo iets wist voor ons. Eigenlijk recht er tegenover is een resortje waar ze wel een kamer voor ons hadden. Ze hebben geen internet zodat wij wederom vandaag niets kunnen plaatsen.