Dag 21 - Dag 22 - Dag 23

22 augustus 2013 - Trang, Thailand

Kuala Perlis - Satun 12 km totaal 1601 km

Vandaag de grens overgegaan naar Thailand. Wij moesten eerst zoeken waar wij een bootje konden vinden die ons en de fietsen als vracht mee wilde nemen naar Thailand. Ze hebben in Kuala Perlis wel een ferry die naar Langkawi gaat maar daar hebben ze geen douane en dus verder gezocht en gevraagd. Naast de vissershaven is inderdaad een kantoor van de immigration en douane en meerden kleine vrachtbootjes aan om lading op te halen voor Thailand. Wij zijn eerst het immigrationkantoor binnen gegaan om te vragen of wij al uit konden stempelen. Op zich was dat geen probleem maar de dienstdoende mevrouw ging eerst even met ons naar buiten en vroeg aan de jongens bij de
vrachtbootjes hoe lang het duurde voordat ze vertrokken. Ze heeft onze paspoorten daarna voorzien van een uitreisstempel zodat wij konden gaan wachten tot er een boot ruimte had. Na een drie uurtjes wachten kwam er een bootje aan met een lading lege koelboxen waar ze ijs in doen voor de visserij. Op het kleine achterdek konden onze fietsen staan en ze werden keurig met een touw vast gezet. Zelf mochten wij in het, noem het maar, stuurhutje gaan zitten. Op de grond zitten want ook de kapitein zat op de grond. Na ca. een uurtje werden wij keurig bij een pier afgezet aan de Thaise kant van de Andamanzee waarna het bootje verder ging. Aangekomen bij het immigration kantoor bleek dat er niemand aanwezig was, vermoedelijk waren ze allemaal lunchen omdat er volgens de dienstregeling geen ferry aan zou komen. Zelf ook maar even wat van ons mee genomen brood gegeten en jawel na een tijdje verscheen er zowaar een medewerker van de immigration die onze paspoorten van nieuwe stempels voorzag. De
persoon bij de goederen controle zat druk te bellen en dus lopen wij dan door. Als hij onze bagage wil controleren mag dat maar dan moet hij ons wel even aanhouden. Blijkbaar zagen wij er betrouwbaar uit en wilde hij zijn telefoongesprek niet afbreken voor controle, ons is het prima

Vanaf de haven naar Satun gefietst en dat is maar een klein stukje en daar een hotel genomen wat wij een dag eerder op internet haden gezien bij tripadvisor. Het is een wat ouder hotel maar wij hebben een ruime kamer met een mooi uitzicht over de noordkant van de stad en de bergen.

Satun - Thung Wa 86 km. totaal 1687 km.

Een rit over een weg die het grootste gedeelte was voorzien van een mooie strook er naast voor motoren en fietsers. Na een kilometer of 35 na Satun reden wij onder een groot bord door met als tekst Welkom in Satun. Het verbaasde ons omdat wij dezelfde ochtend uit de stad Satun waren vertrokken, welke volgens ons de hoofdstad van de gelijknamige provincie is. Verder veel rubberplantages onderweg en redelijk rustig qua verkeer. Het dorp Thung Wa stelt weinig of niets voor en is alleen maar om te overnachten omdat de volgende stad of dorp waar wij een hotel of guesthouse verwachten te ver hier vandaan is.

Thung Wa - Trang 82 km. totaal 1769 km.

De dag vandaag begon na een kilometer of 5 met een kleine maar pittige beklimming waarna de weg lekker glooiend verder liep. Omderweg opnieuw langs heel veel rubberplantages gefietst en omderweg werden wij ook diverse malen gepasseerd door mannen en vrouwen op motortjes die hun jerrycan met latex gingen inleveren bij een verzamelstation. Langs de weg, vooral in het begin, veel zeer grote begroeide rotsen die naarmate wij De stad Trang naderden minder werden. Trang is een redelijke stad en wij hebben eerst maar even een rondje door de stad gefietst om ergens te gaan eten. Onderweg hadden wij twee hotels gezien waarvan wij het Trang hotel hebben gekozen om de nacht door te brengen. De fietsen konden binnen in een ruimte achter de receptie staan. De kamer is erg groot en met balkon.

1. Ina:
    22 augustus 2013
    Wat een luxe bootje. 10 Jaar geleden was het stukken kleiner en propvol mensen met veel bagage. Wij moesten onder een zwart dekzeil vol gaten zitten, om ons tegen opspattend water te beschermen. Aangekomen in M. moest iedereen met al zijn spul eerst over 4 andere bootjes klauteren, om de wal te bereiken. Ook toen was de douane erg vriendelijk en behulpzaam..