Dag 17

17 augustus 2013 - Gerik, Maleisië

Jeli - Gerik 134 km. totaal 1358 km.

Dit was wat men in wielrennen de koninginne etappe noemt, lang en heel veel klimmen. Niet dat de beklimmingen zo erg steil waren maar wel ontzettend lang. Nadat wij vanuit ons hotel door Jeli naar de oost - west highway waren gefietst om die verder te rijden naar het westen werd de bebouwing langzamerhand minder. De eertse ca. 10 kilometer waren nog wat heuvels en daarna zijn wij begonnen aan een zeer lange klim. Op welke hoogte wij uiteindelijk zijn geweest konden wij niet achterhalen. Na 60 kilometer aangekomen bij een rustplaats inclusief restaurant, twee winkeltjes en voor de gelovigen gebedsruimtes. Hier hebben wij onze watervoorraad op peil gebracht omdat het ons niet bekend was waar dit weer kon gebeuren. Achteraf bleek dit het hoogste punt te zijn geweest en konden wij beginnen aan de afdaling ook erg lang was. Af en toe moesten wij wel bij remmen omdat anders de snelheid te hoog werd.
Op het eind van deze afdaling kwamen wij bij een zeer groot meer met daarin Banding island, waar de weg via twee bruggen overheen loopt. Dit was na een dikke 90 kilometer waarna wij opnieuw weer enkele kilometers mochten klimmen om dan uiteindelijk aan de laatste ca. 20 kilometer te beginnen die eigenlijk alleen maar naar beneden ging.

Een kilometer of 6 voor Gerik kwamen er plotseling dikke druppen naar beneden en aangezien er aan de ander kant van de weg een afdak was daar gelijk maar naar toe gegaan om de boel wat droog te houden. Zat een restaurantje bij waar wij gelijk maar hebben gegeten. Na het eten scheen de zon weer en konden wij onze weg vervolgen naar een hotel.
Het eerste hotel wat wij tegen kwamen had een mooie nieuwe kamer zodat wij niet verder hoefden te zoeken. Gelijk maar besloten dat wij de volgende dag maar een rustdag zouden nemen om nog wat was te doen en wat uit te rusten van deze koninginnerit.

1. Sytze:
    Hoi Piet & Rineke,
    Het gaat dus goed onderweg, en in de komende 2 dagen met de boot over naar Zuid Thailand?
    Prachtige foto's.
    Groetjes,
  2. Pieter Katje:
    17 augustus 2013
    Zal nog wel een dagje bij komen Sytze. Is totaal nog een dikke 250 km. En er moet morgen nog een stuk over bergen waarvan wij niet weten wat de hoogte en stijgingspercentage is. Maar het zal wel ongeveer half volgende week worden dat wij de grens over gaan.
    Groetjes van ons beiden.
  3. Ina:
    Hoi fietsers,

Het grote meer was het Tasic Temengor stuwmeer. De hoogte kan ik hier, wij hebben de oppas, niet achterhalen. Wij vonden dit verreweg de mooiste route. Groetjes Arend en Ina
  4. Pieter Katje:
    19 augustus 2013
    Ina, het was inderdaad 1 van de mooiste routes. Hoewel de rit de volgende dag naar Sungai Patani de eerste 50 kilometer na Gerik ook famtastich waren.