Dag 14 - Dag 15 - Dag 16

15 augustus 2013 - Jeli, Maleisië

Kuala Terenganu - Jerteh 114 km. totaal 1104 km.

Na een fietsvrije dag vandaag op weg gegaan naar Jerteh. Goed op google maps gekeken hoe te rijden om de stad goed uit te fietsen en wonderwel in 1 keer goed gereden.
Over een lange brug gekomen waar een moskee op een wel zeer mooie plaats stond aan een zeearm. De weg naar Jerteh was, vooral het eerste gedeelte een zeer mooie brede weg met een brede fietsstrook er naast, licht heuvelig en zeer mooi om te fietsen. Dat wij er niet als enigen zo over dachten werd na een tijdje duidelijk toen wij werden ingehaald door een team beroeprenners uit Terengganu die een trainingsrondje aan het fietsen waren. WIj zagen onderweg ook een man op een motortje die een aap achter op had zitten. De aap zag er werkelijk fantastisch mooi verzorgd uit. De eigenaar zal hem of haar wel goed verzorgen, het is ten slotte wel iemand die zorgt dat de kokosnoten uit de bomen komen en een stuk sneller dan dat de eigenaar zelf in de bomen moet klimmen.
Tevens vandaag enkele rijstvelden gezien, de eerste die wij in Maleisie gezien hebben. Onderweg opvallend veel kraampjes die Durians te koop aanboden. Durian is een grote vrucht die een erg onaangename geur heeft en daarom zie je bij veel hotels een sticker dat er geen Durians mee naar binnen mogen worden genomen.

Dag 15 Jerteh - Tana Merah 56 km. totaal 1160 km.

Vanaf Jertha zijn we de westelijke richting op gegaan en volgen weg nr.4 de noordelijkste weg van oost naar west in Maleisie. Jertah zelf was groter dan wij hadden verwacht en wij hadden zelf de keus uit meerdere hotels. De weg naar Tana Merah was niet zo bijzonder. Wel veel fruitstalletjes en bebouwing onderweg. HIj was wel goed te fietsen maar verder niets bijzonders. BIj de afslag naar Tana Merah moesten wij de beslissing nemen om naar de volgende stad te fietsen of af te slaan en een 4 kilometer naar Tana Merah te fietsen. Gezien de erg donkere wolken voor ons en omdat wij geen idee hadden of de weg naar de volgende stad, Jeli, redelijk vlak was of over 1 of meerdere bergen gaat hebben wij maar besloten om de afslag naar Tana Merah te nemen. Dit betekende wel dat wij voor de middag in de stad aan kwamen en dus eerst maar eens een rondje stad hebben gefietst om ergens te eten. Heerlijk gegeten bij een buffet restaurantje, gele rijst met kip en groente en limoen thee.
Een hotel gevonden wat niet super was maar de keus was beperkt, de eerste waar wij kwamen was vol geboekt, de tweede in de stad zag er helemaal niet uit, dus deze maar genomen. Moet wel zeggen dat alles het deed, behalve het internet, en dat het personeel zeer behulpzaam en vriendelijk was.
's Middags nog even naar de stad gefietst om een paar nieuwe binnenbanden te kopen om als reserve mee te nemen. Er was een zeer uitgebreide fietsenzaak met veel in voorraad op het gebied van mtb en race fietsen.

Dag 16 Tanah Merah - Jeli 64 km. totaal 1224 km.

Eerst terug gefietst naar weg nr. 4 en die we verder gevolgd hebben. Dit gedeelte was mooier om doorheen te fietsen dan gisteren omdat er minder bebouwing was en meer natuur. De weg was prima te doen met over het algemeen een goede strook om te fietsen er naast. Onderweg een grote braderie gezien waar men van alles probeerde te verkopen. De rit vandaag was wederom niet zo lang omdat de volgende plaats waar wij evt. kunnen overnachten een dikke 100 kilometer verder ligt en wij er zeker van zijn dat er enkele bergen moeten worden bedwongen. Vandaag waren ze aan de linkerkant mooi zichtbaar en net voor Jeli was er klein klimmetje. Een hotel gevonden 2 kilometer buiten Jeli en dit is het eerste hotel in Maleisie waar wij een koelkast op de kamer hebben. Ook in dit hotel hebben ze wifi wat niet werkt. Keurig het paswoord ingevoerd en hij geeft wel an verbonden te zijn maar geen internet. Aan de juffrouw bij receptie gevraagd of ze problemen hadden met wifi en ook hier problemen met internet. Heb zo lanzamerhand het idee dat het een landelijk probleem is. Ze liet mij keurig zien dat zij alleen internet kon krijgen via een dongel.

1. Corry Jansen:
    15 augustus 2013
    Hoi, hebben jullie al eelt op je billen? Wat een belevenis fietsen in een ander land, jullie hebben straks heel wat te vertellen, toch. Eten jullie doerian? Slim om de binnen banden aan te vullen, altijd handig. Het weer is hier en trieste zaak we hebben het idee dat de herfst begonnen is. Vandaag is het 17 graden en het regend al de hele dag. Mensen hier vandaan is niet veel nieuws meer te schrijven. Groetjes van ons en een fijne fiets tocht. Doen jullie voorzichtig.