Dag 18 - 19 - 20 - 21

14 december 2014 - Pakse, Laos

Helaas geen foto's bij het laatste bericht en dat heeft te maken met het slechte internet op de plaats waar wij zijn. Waarschijnlijk verhaaltje ook twee keer geplaatst en ben een kwartiertje bezig geweest om 1 foto te uploaden en toen dat nog niet was gelukt maar gestopt en maar wachten op betere verbindingen. Nu weer in Pakse en weer internet. Op het eiland gaf de tablet keurig aan dat het plaatsen was mislukt en nu zie ik dat het een keer of 6 is geplaatst, sorry voor dat evt. ongemak.

Dag 18 op het eiland gebleven en de weg gefietst die rondom het eiland ligt, totaal 39 km. Het eiland heeft eigenlijk maar een stukje van een kilometer of zo waar hotels, guesthouses en restaurants zijn. De rest is landbouwgrond en moeras en dorpjes.
Tijde
ns onze rondrit viel het op dat er zeer veel eenden gehouden worden en verder veel waterbuffels en geiten. Ook zagen wij verschillende kuddes koeien lopen. De brug naar het vaste land en weg nr 13 is open voor verkeer maar nog niet helemaal klaar.

De volgende dag zijn wij met een trip mee gegaan op een longtailboot naar Don Khone om daar de watervallen te bekijken. Met een persoonlijke gids, wij waren de enige deelnemers die dag, op het eiland een fiets gekregen en over het eiland naar de watervallen gefietst. In dit Zuidelijke gedeelte van de Mekong zijn de grootste watervallen van Z.O. Azie, niet de hoogste maar waar het meeste water doorheen stroomt en de Mekong is hier gigantisch breed. Daarna op de fets naar het Zuidelijkste puntje van Laos om daar met een longtailboot de Mekong op te gaan in het grensgebied met Cambodia om naar zoetwater dolfijnen te zoeken die hier leven. En wij hadden het geluk om een keer of zes een dolfijn te zien. Of het verschillende waren of 1 dat weten wij niet maar wel dat ze er wel degelijk zijn. De Mekong schijn daar op een gedeelte een 40 - 50 meter diep te zijn en in dat gebied leven de Irrawaddy Dolfijnen. Daarna een lunch op het eiland waarna het een dikke twee uur stroomopwaarts varen was naar het eiland waar wij verblijven. De terugtocht ging niet helemaal als gepland omdat de boot motorpech kreeg en de bestuurder dat niet ter plaatse kon repareren. Er varen daar wel meer boten en binnen vijf minuten konden we overstappen in een andere boot met dezelfde eindbestemming. Al met al een zeer geslaagde dag en het doel va deze fietstocht om zoetwater dolfijnen te zien is geslaagd.

Dag 20. Don Khong - Phiafay 98 km. totaal incl 39 km. rondrit 1618 km.

Vandaag weer aan de reis terug naar Chiang Mai begonnen en het eiland Don Khong via de nieuwe brug met de vaste wal verlaten. Wij verlaten een mooi gebied met vele bewoonde eilanden in een zoetwater rivier en die niet in een delta zijn gelegen, wonderlijk.
Besloten om via de Oostkant van de Mekong, via wegnr. 13 terug te fietsen. Het was niet bekend waar wij een hotel of guesthouse zouden vinden en ook op het eiland konden ze ons dat niet vertellen. In het slechtste geval moesten wij door fietsen tot Pakse en dat is 140 km. en dan zijn we aan de buitenkant. Na bijna 100 kilometer over een heuvelige weg met hier en daar een klein dorpje kwamen wij in Phiafai en net na dat dorp waren een paar guesthouses, simpel maar alles wat je nodig hebt was er. Restaurantjes waren op loopafstand zodat wij 's avonds lekker hebben gegeten en ook maar wat broodjes voor het ontbijt hebben mee genomen.

Dag 21. Phiafay - Pakse 55 km. en totaal 1673 km.

Deze dag heeft ons weer in Pakse gebracht waar wij een hotel in het centrum hebben gevonden waar ze tevens internet hebben. De weg was wederom heuvelig omdat die langs het Bolaven plateau loopt. Op internet vooraf gelezen dat ze dit een saaie weg vonden en nu wij hem zelf hebben gereden kunnen wij niets anders zeggen dan dat dat best mee valt. De weg gaat door verschillende dorpjes waar de jeugd je al van verre hello toe roept. Langs en op de weg koeien, veel waterbuffels en veel geiten. Het landschap is divers en naast rijstvelden reden wij langs bloeiende en lekker ruikende mimosa bomen. Verschillende grote landbouw, groente, boerderijen. Onderweg ook nog een aap gezien die als huisdier werd gehouden en aan een touw buiten rond liep, jammer. Op een groot ommuurrd terrein met enkele gebouwen stond dat er een apen boerderij was en geen idee wat wij ons daar bij voor moeten stellen. Het verkeer op die weg was erg rustig en het asfalt goed. Naarmate wij dichter bij Pakse kwamen werd het weer wat drukker met verkeer. Op de fiets nog een rondrit door Pakse gemaakt en in het centrum, bij de rivier, staan toch nog wel verschillende gebouwen, waarvan sommige gerestaureerd, uit de Franse periode.

1. Charlotte:
    14 december 2014
    Een heel avontuur weer en wat leuk dat jullie dolfijnen hebben gezien. Wij hadden toen de pech dat we niet die kant op mochten vanuit Laos. Boleven plateau zijn wij wel geweest, grandioos mooi. Wij vinden het uiten van Laos dan ook heel mooi zeker met de prachtige Mekong daar. Succes verder, groetjes
  2. Ans:
    14 december 2014
    Had jullie wel gemist de laatste dagen. En wat fascinerend dat brede gedeelte van de Mekong met bewoonbare eilandjes!
    Wow, ......zwemmen met dolfijnen.......
    Doe maar rustig aan op de terugweg, want hier is alles als vanouds. Lieve groet Ans.
  3. Ina:
    14 december 2014
    Hoi, wat leuk jullie waren in hetzelfde hoet als wij. Aan het zwembad werd de laatste hand gelegd. Jaren daarvoor hadden wij daar ook een kamertje maar in de hokjes daarachter. Toen waren er nog geeb bouwsels voor en op het bankje voor de kamer nog Mekong zicht. Aan de brug is hard gewerkt het laatste jaar volgens mij stonden er alleen nog pijlers. Weg 13 was inderdaad erg saai een aantal jaren geleden maar het viel ons ook op dat het veel groener geworden was. Leuk om zo mee te fietsen. Groeten Arend en Ina