Dag 15. Sirindhorn - Pakse Laos

8 december 2014 - Pakse, Laos

Vandaag 72 km. gefietst en totaal 1318 km.

Vanmorgen gestart en op weg naar de grenspost in Chong Mek. Nou Thailand laat je zo maar niet vertrekken hoor, er moet eerst gewerkt worden. Je ,rijgt er wel een mooie weg voor terug die langs het meer loopt met af en toe mooie vergezichten. Die weg heeft enkele serieuze klimmetjes waar je blij bent met je kleine verzetje. Na een 20 kilometer waren wij de grens waar wij lange rijen vrachtauto's passeerden die stonden te wachten. Een stempel in je paspoort dat je Thailand weer hebt verlaten is een fluitje van een cent. Dan een stukje niemandsland waar je moest zoeken naar het gebouw van de Laotiaanse douane. Papieren ter plaatse ingevuld en vrij vlot kregen wij onze paspoorten terug voorzien van een visa en een papiertje wat bij het verlaten van Laos weer moet worden ingeleverd.

En dan weer aan de rechterkant fietsen want in Laos rijdt men (meestal) rechts. Je ziet veel kruiers voorbij lopen met hun kar met handel waarmee ze tussen Thailand en Laos goederen vervoeren. Op de weg naar Pakse veel los lopende geiten, koeien en waterbuffels gezien evenals erg grote watermeloenen die bij enkele stalletjes lagen. Ook weer vele kinderen die je van verre met hello begroeten.
Pakse ligt aan de Mekong rivier en die moesten wij eerst oversteken over een erg lange brug, die op de foto te zien is. In de stad geprobeerd geld te pinnen maar twee automaten wilden ons niet ter wille zijn zodat wij maar bahts hebben gewisseld bij een wisselkantoor. Hotel gevonden en morgen op naar het zuiden. Wij weten niet hoe het daar momenteel met de internetverbindingen is maar als het mogelijk is zullen wij wel wat laten horen.